Az iratmegsemmisítés még sosem volt ilyen kritikus fontosságú, mint most!

2018.05.25

2018. május 25-től, a GDPR bevezetésével a vállalkozások életében minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kap a személyes adatok védelme. Innentől kezdve minden alkalmazott kizárólag azokhoz a személyes ügyféladatokhoz férhet hozzá, melyek a feladatai ellátásához feltétlenül szükségesek. Ez érinti a napi üzletvitel során keletkező dokumentumokat (melyeket ezután szükség esetén el is kell zárni), és a számítógépeken tárolt adatokat is!

De mi van azokkal a dokumentumokkal, amiket nem szükséges megőrizni, vagy már túl vannak az előírt iratőrzési határidőn, mégis ott kallódnak Önnél egy dobozban vagy egy zsákban valamelyik sarokba bedobva?

JÓ, HA TUDJA, HOGY EZEKRE IS UGYANÚGY VONATKOZNAK A GDPR ELŐÍRÁSOK!

Vagyis, ha bármilyen személyes adatot tartalmaznak (név, e-mail cím, telefonszám, adóazonosító jel, egészségügyi és pénzügyi adatok, stb.), akkor gondoskodnia kell arról, hogy illetéktelenek ne férhessenek hozzájuk. Ha például Ön lehetővé teszi, hogy a takarítónője egy ilyen régi szerződéseket és dokumentumokat tartalmazó zsák vagy doboz körül takarítson, akkor máris megsérti a GDPR előírásait, és alapos indokot ad a hatóságoknak egy esetleges bírság kiszabására.

ÉS EZ MÉG NEM MINDEN!

Amennyiben Ön a törvényben előírt iratőrzési határidőn túl is magánál tartja a korábbi ügyfelei személyes adatait tartalmazó szerződéseket és dokumentumokat, akkor a GDPR előírások értelmében JOGSZABÁLYSÉRTÉST követ el. Még akkor is, ha elzárva tartja őket!

MIÉRT? Mert az adatkezelés jogalapja az ügyféllel kötött szerződés volt, illetve az a jogszabály, ami előírta az iratmegőrzést. Mivel a régi ügyfeleivel már nem áll szerződésben, és az iratőrzésre vonatkozó törvényi kötelezettség is lejárt, ezért ilyen esetekben Önnek nincs jogalapja tovább kezelni és tárolni ezeket a személyes adatokat!

VAGYIS AZ ILYEN IRATOKAT MINDEN VÁLLALKOZÁSNAK TÖRVÉNYI KÖTELEZETTSÉGE MEGSEMMISÍTENI!

Mi éppen ebben tudunk segíteni Önnek!